ΠΑΘΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός Μαθήματος 277-190303
Εξάμηνο 3
Κατηγορία Υποχρεωτικό
Τύπος Γενικού υποβάθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα Δεν υπάρχουν
Γλώσσα Διδασκαλίας Ελληνικά
Erasmus Όχι
Υπεύθυνος Μαθήματος ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΣ, Αντώνης
Διδάσκοντες (ΘΕΩΡΙΑ) - ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΣ, Αντώνης

Διδακτική δραστηριότητα Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες (ECTS)
ΘΕΩΡΙΑ 3 4
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΣΥΝΟΛΟ 3 4

Ημέρα Ώρα
ΘΕΩΡΙΑ Τρίτη 11:00-14:00

Δείτε το Πλήρες Ωρολόγιο πρόγραμμα

Σκοπός Μαθήματος

Στα πλαίσια του μαθήματος παρουσιάζονται και αναλύονται τα νοσήματα των συστημάτων του ανθρώπου. Ο σκοπός της διδασκαλίας είναι να εφοδιαστεί ο φοιτητής/-τρια, με γνώσεις για την αιτιολογία, τη γένεση και τη φυσιολογία των νοσημάτων και να αναπτύξει υπόβαθρο γνώσεων που θα του δώσει τη δυνατότητα να αναπτύξει διατροφικές παρεμβάσεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των νοσημάτων. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε ομάδες νοσημάτων που σχετίζονται με τη διαιτητική έλλειψη ή περίσσεια αλλά και με νοσήματα που χρήζουν ιδιαίτερης διατροφικής παρέμβασης (προληπτικής ή θεραπευτικής).

Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας ο φοιτητής/-τρια θα διαθέτει εξειδικευμένες γνώσεις και θα έχει αναπτύξει δεξιότητες, χρήσιμες για τη διατροφική υποστήριξη της πρόληψης ή/και της αντιμετώπισης των νοσημάτων.

Γενικές ικανότητες

  • Συλλογή πληροφοριών και αξιολόγηση-στάθμιση γνώσεων
  • Ανάπτυξη κριτικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία

Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Υγεία και νόσος. Διαγνωστικά κριτήρια. Ιατρικό ιστορικό. Γενικά αίτια των νόσων. Τρόποι μετάδοσης.
  • Λοιμώδη νοσήματα. Ιώσεις. Παρασιτώσεις. Μυκητιάσεις.
  • Παθήσεις αίματος (αναιμία, απλαστική αναιμία, σιδηροπενική αναιμία, αιμολυτικές αναιμίες, ανεπάρκεια B12 και φυλικού οξέος, λευχαιμίες). Διαταραχές της αιμόστασης (μηχανισμός πήξης, κληρονομικές και επίκτητες διαταραχές της αιμόστασης, θρομβοφιλία, αντιπηκτικά φάρμακα).
  • Παθήσεις του οισοφάγου, του στομάχου και των χοληφόρων. Διάρροια, δυσκοιλιότητα και δυσαπορρόφηση, Νοσήματα του λεπτού και του παχέος εντέρου (Δυσανεξία στη λακτόζη, φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, ευερέθιστο έντερο, εκκολπωμάτωση, κοιλιοκάκη), Παθήσεις του ήπατος και του παγκρέατος.
  • Νοσήματα των αρθρώσεων, των οστών και του κολλαγόνου (ρευματικές παθήσεις, ουρική αρθρίτιδα, ρευματοειδής αρθρίτιδα, οστεοαρθρίτιδα). Οστεοπόρωση, οστεομαλακία. Ερυθηματώδης λύκος, δερματομυοσίτιδα).
  • Παθήσεις ενδοκρινών αδένων (θυρεοειδούς, παραθυρεοειδών, επινεφριδίων, υπόφυσης). Διαταραχές της ενδοκρινικής ρύθμισης.
    Οξεοβασική ισορροπία διαταραχές του ύδατος και των ηλεκτρολυτών. Παθήσεις ουροποιητικού συστήματος (νεφρίτιδα, πυελονεφρίτιδα, κυστίτιδα, νεφρολιθίαση, οξεία και χρόνια νεφρική ανεπάρκεια).
  • Νοσήματα του αναπνευστικού συστήματος (βρογχίτιδα, πνευμονία, βρογχικό άσθμα, φυματίωση πνεύμονα).
  • Νεοπλασματικά νοσήματα, Νεοπλάσματα καλοήθη, κακοήθη, αιτιολογία, πρώιμη διάγνωση, ηλικιακές εκδηλώσεις, διαγνωστικές μέθοδοι, θεραπεία).
  • Νευρολογικές διαταραχές (επιληψία, νοητική άνοια, νόσος Parkinson, νοσήματα μυών και κινητικών νευρώνων, σκλήρυνση κατά πλάκας).
  • Ψυχικές παθήσεις και διαταραχές συμπεριφοράς. Ρύθμιση της όρεξης και του σωματικού βάρους. Αύξηση και απώλεια σωματικού βάρους, παχυσαρκία– ψυχογενής βουλιμία και ψυχογενής ανορεξία.
  • Ωρίμανση του ανοσολογικού συστήματος-μητρικός θηλασμός. Αντιδράσεις του ανοσολογικού στις τροφές (τροφική αλλεργία και δυσανεξία, σύνδρομο επίκτητης ανοσολογικής ανεπάρκειας. Ανοσία. Αντιδράσεις υπερευαισθησίας (αναφυλαξία, ορονοσία, αλλεργία). Νοσήματα του ανοσολογικού συστήματος που χρήζουν ιδιαίτερης διατροφικής φροντίδας.
  • Δερματικές παθήσεις.
  • Μεταβολικά νοσήματα (αλκαπτονουρία, φαινυλκετονουρία, αιμοχρωμάτωση).

Τρόπος Παράδοσης

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Διαλέξεις με προβολή
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (π.χ. Moodle)
  • Ηλεκτρονική ανάρτηση υλικού καθοδηγούμενης μελέτης
  • Επικοινωνία με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 13
Παρουσίαση εργασιών 26
Μη καθοδηγούμενη μελέτη 39
Συμμετοχή σε εξετάσεις 3
Σύνολο 120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή εξέταση διαβαθμισμένης δυσκολίας που περιλαμβάνει ερωτήσεις:

  • σύντομης απάντησης
  • ανάπτυξης δοκιμίου
  • επίλυσης προβλημάτων
  • πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενού, αντιστοίχισης, σωστού-λάθους

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Ashar, MIller, Sisson . Παθολογία, The Johns Hopkins, 864 σελ., Έκδοση 5η/2017, Εκδόσεις- Λαγός Δ.
  • Damjanov Ivan, Παθοφυσιολογία, 590 σελ., Έκδοση: 1η/2009, Εκδόσεις Παρισιάνου
  • Hart N.M., Loeffler G.A. Παθοφυσιολογία Νόσων, 640 σελ., Έκδοση: 1η έκδ./2013, Εκδόσεις- Broken Hill Publishers
  • Nair M., Peate I., Παθοφυσιολογία Έκδοση: 1η εκδ./2010,  Εκδόσεις- Broken Hill Publishers
  • Runge M., Greganti M.A., Netter Παθολογία, 1120 σελ., Έκδοση: 2η έκδ./2015, Εκδόσεις- Broken Hill Publishers

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Pathophysiology,  https://www.journals.elsevier.com/pathophysiology/
  • International Journal of Physiology and Pathophysiology, https://www.begellhouse.com/journals/physiology-and-pathophysiology.html